Sidor

lördag 8 juni 2013

Index analys

Tänkte visa lite hur jag tror marknaden kan utveckla sig. Jag börjar med OMXS30, så här ser min tro ut för OMX.

Fram emot hösten kanske tidigare toppnotering från 2007 passeras alternativt tangeras. Hur som helst är trenden för OMXS30 fortsatt positiv i nuläget och generella inköp kan man avvakta med tills nedåtgående trenden är bekräftad. Att index går upp mot tidigare toppnoteringar betyder inte att det kan uppstå köpläge i enskilda aktier eller som nu under en tillfällig rekyl. Men om man idag samlar på sig likvider kommer det uppstå mycket bra köptillfällen inom ett år är min gissning.

Då var det dags att lägga upp en bild på Dow Jones.

Samma sak här att det ser ut att toppa senare delen av detta år, möjligen en bit in i 2014. Det starkaste motståndet för Dow är från tidigare toppar och faktiskt kan Dow nå ända upp till 16500 innan nedgång startar.

Generellt är det 1-2års nedgång och 4-5års uppgång, uppgången för Dow började Mars 2009 så nu är det mer än 4års uppgång för Dow. Likaså för OMX, uppgången började i slutet av 2008 och i höst har det varit 5års uppgång.

Så att avvakta med inköp i nuläget kan taktiskt vara en god idé. Men som sagt, detta är vad jag personligen tror och jag kan mycket väl ha fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar